آشنایی با اسپینر یا اسپین بایک در ایندورسایکلینگ

فهرست مطالب

دوچرخه اسپینر چیست؟

دوچرخه اسپینر یا همان دوچرخه اسپینینگ یکی از موثرترین دستگاه‌های ورزشی هوازی برای کاهش وزن و تناسب اندام به شمار می‌آید و به شکلی طراحی شده است که دوچرخه سواری را به صورت حرفه ای شبیه سازی کند. به دلیل ویژگی های منحصر به فرد خود به یکی از محبوب ترین و پرکابردترین لوازم‌ورزشی باشگاهی و خانگی تبدیل شده است.

اکثر افرادی که با دوچرخه ثابت و نحوه استفاده از آن آشنا هستند تصور می‌کنند که دوچرخه اسپینینگ و دوچرخه های ثابت مشابه یکدیگر هستند و تفاوتی بین آن‌ها وجود ندارد اما باید گفت که برخلاف تصور عموم این دوچرخه ها با یکدیگر متفاوت اند.

فیت سایکل| Fit Cycle

تفاوت دوچرخه اسپینینگ و دوچرخه ثابت

شکل ظاهری

شکل ظاهری دوچرخه اسپینر تا حدودی مشابه دوچرخه های معمولی است. دسته و زین دوچرخه های اسپینینگ به صورت افقی و عمودی قابل تنظیم می‌باشد. اکثر دوچرخه های اسپینینگ با مقاومت الکترومغناطیسی و یک چرخ لنگر یا چرخ طیار(Flywheel)  کار می‌کند که این نوع از مقاومت به راحتی و به صورت دستی از طریق دنده قابل تنظیم است که در نتیجه آن می‌تواند دوچرخه سواری در شرایط مختلف برای مثال بر روی شیب های تند را شبیه سازی کند.

دوچرخه های اسپینینگ زین، دسته و پدال های استاندارد و راحت تری نسبت به دوچرخه های ثابت دارند و به همین خاطر دارای انعطاف پذیری بالاتری هستند هم برای افراد حرفه ای و هم تازه کار مناسب می‌باشد.

کالری سوزی بالا

دوچرخه های اسپینینگ نسبت به دوچرخه های ثابت کالری سوزی بالاتری دارند. مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهد که در ۴۵ دقیقه رکاب زدن حدود ۴۰۰ تا ۶۰۰ کالری سوزانده می شود.

آسیب دیدگی کمتر

دوچرخه های اسپینینگ به دلیل استفاده راحت و انعطاف پذیری بالا نسبت به نوع ثابت و کم فشار بودن روی مفاصل بدن، صدمات و آسیب دیدگی کمتری دارد.

چند منظوره بودن

از آنجایی که دوچرخه های اسپینینگ مشابه دوچرخه های معمولی هستند، موقعیت های مختلفی را فراهم می‌کنند برای مثال، کاربران می‌توانند هنگام پدال زدن بر روی زین بنشینند یا بلند شوند.

انعطاف پذیری بالا

دوچرخه های ثابت اسپینینگ طیف متفاوتی از تمرینات را پوشش می‌دهند بنابراین برای انجام انواع تمرینات با شدت های مختلف مناسب می‌باشد.

طراحی پدال و چرخ طیار(Flywheel)

یکی دیگر از تفاوت‌های دوچرخه ثابت با اسپینینگ به پدال‌ها و چرخ طیار آن مربوط می‌شود. چرخ طیار اسپینینگ به شکلی طراحی شده اند که حتی هنگامی که پدال زدن را متوقف می‌کنید آزادانه می‌چرخند. این ویژگی باعث می‌شود سرعت و میزان پدال زدن شما افزایش یابد که در نتیجه آن به کاهش وزن و افزایش چربی سوزی کمک به سزایی می‌کند.

 

نگاهی به آناتومی دوچرخه اسپینر

دوچرخه اسپینینگ برای افرادی که به دنبال تناسب اندام و کاهش وزن هستند بسیار مناسب می‌باشد به این خاطر که ورزش با این دستگاه به افزایش ضربان قلب و اکسیژن رسانی به عضلات و بافت های بدن کمک به سزایی می‌کند که در نتیجه آن کالری سوزی و سوخت و ساز بدن افزایش می‌یابد.

برای شروع کار با این دوچرخه ابتدا باید آناتومی آن را بشناسید تا از این ورزش نهایت لذت و هیجان را ببرید. در اینجا به اجزای تشکیل دهنده آن اشاره مختصری می‌کنیم:

۱-چرخ طیار (Flywheel)

چرخ طیار اسپینینگ به شکلی طراحی شده اند که هنگام پدال زدن به کمک مقاومت الکترومغناطیسی می‌چرخد و این ویژگی باعث می‌شود سرعت و میزان پدال زدن شما حین رکاب زدن و به کمک دنده مقاومت افزایش و یا کاهش یابد.

۲-زین

محل نشستن ورزشکار که باید تنظیم شود تا آسیب ایجاد نشود.برای راحتی بیشتر می توان از روکش های ژله ای زین و یا شلوارهای مخصوص دوچرخه سواری استفاده کرد.

۳-دسته (Handle bar)

محل قرار گیری دست ها که دارای چهار موقعیت می باشد . موقعیت ۱،۲،۲.۵،۳

۴-دنده تنظیم مقاومت و ترمز

برای تنظیم شدت تمرینات و مقاومت از دنده ای که در زیر دسته دوچرخه تعبیه شده است استفاده کنید. همان طوری که در تصویر مشاهده می‌کنید، علامت مثبت و منفی بر روی گیره قرار دارد. برای تنظیم میزان مقاومت دستگاه کافی ست گیره را به سمت راست (دنده سنگین-سخت تر رکاب زدن) یا چپ(دنده سبک-روان تر رکاب زدن) بچرخانید.

برای متوقف کردن دوچرخه کافیست دنده را به سمت پایین فشار دهید و از آن به عنوان ترمز استفاده کنید..

۵-پدال یا رکاب

محل قرار گیری پا که پاهایتان را درون پدال قرار می دهید و با کمک قلاب پدال میزان سختی آن را به دلخواه تنظیم کنید. به این نکته توجه داشته باشید که پاهای شما دقیقا در وسط پدال قرار بگیرد.

۶-نمایشگر

ضربان قلب، آر پی ام(RPM) ، مسافت و کالری را به ما نشان می دهد. البته که همه دوچرخه ها این قابلیت را ندارند.

۷-دستگیره یا پیچ تنظیم ارتفاع دسته

۸-دستگیره یا پیچ جلو و عقب بردن زین

۹-دستگیره یا پیچ تنظیم ارتفاع زین

 

 

نحوه تنظیم دوچرخه اسپینینگ

تنظیمات زین

پیچ تعبیه شده در زیر زین دوچرخه را به سمت بیرون بکشید و یا اگر به جای پیچ دستگیره هست آن را بچرخانید تا رها شود، سپس زین را به دلخواه به سمت بالا یا پایین تنظیم کنید.

 

موقعیت زین باید متناسب با قد ورزشکار باشد. هنگامی‌که ورزشکار در کنار دوچرخه ایستاده است، ارتفاع زین باید تا استخوان لگن او باشد.

پس از تنظیم ارتفاع زین، پیچ را به سمت داخل فشار دهید یا دستگیره را بچرخانید تا زین محکم و ثابت در جای خود قرار بگیرد. دوچرخه های اسپینینگ انواع مختلفی دارند بنابراین به این نکته توجه داشته باشید که ممکن است گیره تنظیم کننده ارتفاع در دوچرخه مورد نظر شما یا به شکل دستگیره باشد و یا پیچ.

فاصله زین تا دسته دوچرخه باید از آرنج تا انگشت وسط او باشد.

تنظیمات دسته

ارتفاع دسته دوچرخه باید تا گودی کمر ورزشکار باشد.

تنظیمات سوار شدن روی دوچرخه

ابتدا کنار دوچرخه سمت چپ بایستید پای راست خود را بر روی پایه پشتی دوچرخه قرار داده و پای چپ را داخل پدال چپ قرار دهید و روی زین بنشینید و پای راست را از روی دوچرخه رد کرده و آن را داخل پدال قرار دهید و سپس دستتان را طبق دستور مربی روی یکی از موقعیت های دسته قرار دهید . اگر زین دوچرخه اسپینینگ به درستی تنظیم شده باشد، مطابق تصویر باید خمیدگی جزئی در زانویتان داشته باشید.

در حالت استاندارد زاویه زانو در حالت خم ۲۵ تا ۳۵ درجه در وضعیت ساعت ۱۲-۶ و وضعیت ساعت ۹-۳ جلوی زانو و پشت کشکک زانو(با وزنه شاقول) باشد.

بعد از تمام شدن تمرین با دوچرخه به آرامی او با احتیاط تک تک پاهایتان را از پدال دوچرخه بیرون بیاورید و پیاده شوید.